3 – PYTHON. Stosowanie powtórzeń

Wynikiem działania poniższego kodu jest narysowany kwadrat.

import turtle

turtle.fd(100)
turtle.lt(90)
turtle.fd(100)
turtle.lt(90)
turtle.fd(100)
turtle.lt(90)
turtle.fd(100)
turtle.lt(90)

Podczas gdy do narysowania kwadratu wystarczy zaledwie 8 linijek kodu, stworzenie figur o większej liczbie kątów wymaga znacznie większej liczby instrukcji. Zastosowanie tzw. pętli (powtórzeń) pozwala znacznie uprościć kod, zmniejszając jego objętość. Łatwo zauważyć, że pewne linijki kodu powtarzają się.

Kod wykorzystujący powtórzenia wygląda następująco:

import turtle

for i in range(4):
  turtle.fd(100)
  turtle.lt(90)

Instrukcja for i in range(4) w Pythonie to pętla, która przechodzi przez liczby wygenerowane przez funkcję range(). W tym przypadku range(4) tworzy liczby: 0, 1, 2, 3. Cały kod, który znajduje się poniżej i rozpoczyna się od „wcięcia” zostanie powtórzony cztery razy. Jest to bardzo ważne. Kod umieszczony poniżej instrukcji for i rozpoczynający się bez tego przesunięcia nie zostanie powtórzony.

import turtle

for i in range(4):
  turtle.fd(100)
  turtle.lt(90)
turtle.rt(90)
turtle.fd(50)

Ciekawostka

Rysując figury geometryczne często pada pytanie o ile kątów powinien obrócić się żółw (nawet Scratch), aby powstała odpowiednia figura. Otóż po wykonaniu kroku, obrót pomnożony przez ilość powtórzeń (powtórzenia w tym przypadku oznaczają również liczbę kątów rysowanej figury) powinien wynosić 360.