2 – PYTHON. Polecenia do modułu turtle
Wybrane polecenia używane podczas pracy z modułem turtle
.
POLECENIE 1005_350770-21> |
OPIS 1005_3cf752-f9> |
---|---|
1005_ba8f15-f6> |
Zmienia kształt kursora (żółwia). Możesz ustawić kursor na jeden z wbudowanych kształtów: |
1005_7da06a-68> |
Ustawia prędkość poruszania się „żółwia”. Metoda ta przyjmuje jeden argument, który określa prędkość:
|
1005_6b6301-6d> |
Przesuwa żółwia do przodu o określoną liczbę kroków 1005_edb994-9a> |
1005_2e9b21-7d> |
Cofa żółwia o określoną liczbę kroków 1005_0ebe5d-01> |
1005_99ede0-dc> |
Służy do obracania żółwia w lewo o określoną liczbę stopni. 1005_f1cd96-87> |
1005_0d63f8-f8> |
Służy do obracania żółwia w lewo o określoną liczbę stopni. 1005_9aa280-09> |
1005_ddfca2-55> |
Służy do podniesienia „pióra”, co oznacza, że ruch kursora nie zostawi śladu na ekranie. 1005_df9038-0f> |
1005_9da3c5-de> |
Służy do upuszczenia „pióra”, co oznacza, że ruch kursora ponownie zostawi ślad na ekranie. 1005_3ad36b-5d> |
1005_392a16-f5> |
Ustaawia grubości linii rysowanej przez żółwia. Parametr |
1005_3af1ac-f7> |
Zmienia kolor rysika, którym rysuje żółw. Parametr |
1005_6b6c2c-ad> |
Zmienia kolor linii i wypełnienia. 1005_b3f0e8-72> |
1005_750e1d-e8> |
Zmienia kolor wypełnienia. 1005_9e45c6-19> |
1005_4f867e-dc> |
Polecenia |
goto(0,0) 1005_cc5e7d-91> |
Przenosi żółwia na środek ekranu. 1005_5721e2-ff> |
clear() 1005_ebe570-23> |
Usuwa rysunki danego żółwia. 1005_b5ab78-34> |
circle(promień) 1005_a76bc7-2f> |
Rysuje okrą o podanym promieniu. 1005_126136-21> |
PRZYKŁADY
shape()
import turtle
# Ustawienie kształtu żółwia
turtle.shape("turtle")
# Opcjonalne: ruch żółwia, aby zobaczyć jego kształt
turtle.forward(100)
speed()
import turtle
# Ustawienie różnych prędkości
turtle.speed(1) # Najwolniejsza
turtle.forward(100)
turtle.speed(10) # Szybka
turtle.forward(100)
turtle.speed(0) # Bez animacji
turtle.forward(100)
forward()
import turtle
#przesuwa żółwia o 100 kroków
turtle.forward(100)
backward()
import turtle
# Przesunięcie żółwia o 100 jednostek wstecz
turtle.backward(100)
left(), right()
import turtle
turtle.forward(100) # Żółw przesuwa się do przodu
turtle.left(90) # Żółw obraca się w lewo o 90 stopni
turtle.forward(100) # Żółw ponownie przesuwa się do przodu
turtle.right(90) # Żółw obraca się w prawo o 90 stopni
penup(), pu(), up()
pendown(), pd(), down()
import turtle
# Narysuj linię
turtle.forward(100)
# Podnieś pióro
turtle.penup()
# Przesuń żółwia bez rysowania
turtle.forward(50)
# Opuść pióro
turtle.pendown()
# Narysuj kolejną linię
turtle.forward(100)
pensize()
import turtle
turtle.pensize(5) # Ustawienie grubości linii na 5 pikseli
turtle.forward(100)
pencolor()
import turtle
turtle.pencolor("blue") # Ustawia kolor na niebieski
turtle.forward(100) # Rysuje niebieską linię
color()
import turtle
turtle.color("blue") # Ustawia kolor linii na niebieski, żółw również staje się niebieski
turtle.forward(50) # Rysuje niebieską linię
fillcolor()
begin_fill()
….
end_fill()
import turtle
turtle.pencolor('red') # Ustawia kolor rysowanej linii na czerwony
turtle.fillcolor("green") # Ustawia kolor wypełnienia na niebieski
turtle.begin_fill() # Początek wypełnienia
turtle.fd(100)
turtle.lt(90)
turtle.fd(100)
turtle.lt(90)
turtle.fd(100)
turtle.lt(90)
turtle.fd(100)
turtle.lt(90)
turtle.end_fill() # Zakońćzenie wypełniania kolorem rysowanej figury
ĆWICZENIA
Napisz program rysujący żółty kwadrat o niebieskiej krawędzi. Bok kwadratu ma długość 150. Ustaw grubość rysowanej krawędzi na 5.

import turtle
turtle.pencolor('blue')
turtle.fillcolor("yellow")
turtle.pensize(5)
turtle.begin_fill()
turtle.fd(150)
turtle.lt(90)
turtle.fd(150)
turtle.lt(90)
turtle.fd(150)
turtle.lt(90)
turtle.fd(150)
turtle.lt(90)
turtle.end_fill()
Zmodyfikuj program z ćwiczenia 1 tak, aby powstał trójkąt.

import turtle
turtle.pencolor('blue')
turtle.fillcolor("yellow")
turtle.pensize(5)
turtle.begin_fill()
turtle.fd(150)
turtle.lt(120)
turtle.fd(150)
turtle.lt(120)
turtle.fd(150)
turtle.lt(120)
turtle.end_fill()