2 – PYTHON. Polecenia do modułu turtle

Wybrane polecenia używane podczas pracy z modułem turtle.

POLECENIE

OPIS

shape(kształt)

Zmienia kształt kursora (żółwia). Możesz ustawić kursor na jeden z wbudowanych kształtów: 'arrow', 'turtle', 'circle', 'square', 'triangle', 'classic'.

speed(prędkość)

Ustawia prędkość poruszania się „żółwia”. Metoda ta przyjmuje jeden argument, który określa prędkość:

  • 0: najszybsza prędkość (bez animacji).
  • 1: najwolniejsza prędkość.
  • 10: najwyższa prędkość animacji.

forward(kroki)
fd(kroki)

Przesuwa żółwia do przodu o określoną liczbę kroków

backward(kroki)
bk(kroki)

Cofa żółwia o określoną liczbę kroków

left(stopnie)
lt(stopnie)

Służy do obracania żółwia w lewo o określoną liczbę stopni.

right(stopnie)
rt(stopnie)

Służy do obracania żółwia w lewo o określoną liczbę stopni.

penup()
pu()
up()

Służy do podniesienia „pióra”, co oznacza, że ruch kursora nie zostawi śladu na ekranie.

pendown()
pd()
down()

Służy do upuszczenia „pióra”, co oznacza, że ruch kursora ponownie zostawi ślad na ekranie.

pensize(rozmiar)

Ustaawia grubości linii rysowanej przez żółwia. Parametr rozmiar określa szerokość linii w pikselach.

pencolor(kolor)

Zmienia kolor rysika, którym rysuje żółw. Parametr kolor może być nazwą koloru w formie ciągu znaków (np. "red", "blue") lub wartości RGB.

color(kolor)

Zmienia kolor linii i wypełnienia.

fillcolor(kolor)

Zmienia kolor wypełnienia.

begin_fill()
….
end_fill()

Polecenia begin_fill() i end_fill() w module Turtle języka Python są używane do tworzenia wypełnionych kształtów. Gdy te polecenia zostaną użyte, każdy kształt narysowany pomiędzy nimi zostanie wypełniony aktualnym kolorem wypełnienia.

goto(0,0)

Przenosi żółwia na środek ekranu.

clear()

Usuwa rysunki danego żółwia.

circle(promień)

Rysuje okrą o podanym promieniu.

PRZYKŁADY

shape()

import turtle

# Ustawienie kształtu żółwia
turtle.shape("turtle")

# Opcjonalne: ruch żółwia, aby zobaczyć jego kształt
turtle.forward(100)

speed()

import turtle

# Ustawienie różnych prędkości
turtle.speed(1) # Najwolniejsza
turtle.forward(100)

turtle.speed(10) # Szybka
turtle.forward(100)

turtle.speed(0)  # Bez animacji
turtle.forward(100)

forward()

import turtle

#przesuwa żółwia o 100 kroków
turtle.forward(100)

backward()

import turtle

# Przesunięcie żółwia o 100 jednostek wstecz
turtle.backward(100)

left(), right()

import turtle

turtle.forward(100)    # Żółw przesuwa się do przodu
turtle.left(90)        # Żółw obraca się w lewo o 90 stopni
turtle.forward(100)    # Żółw ponownie przesuwa się do przodu
turtle.right(90)  # Żółw obraca się w prawo o 90 stopni

penup(), pu(), up()
pendown(), pd(), down()

import turtle

# Narysuj linię
turtle.forward(100)

# Podnieś pióro
turtle.penup()

# Przesuń żółwia bez rysowania
turtle.forward(50)

# Opuść pióro
turtle.pendown()

# Narysuj kolejną linię
turtle.forward(100)

pensize()

import turtle

turtle.pensize(5)  # Ustawienie grubości linii na 5 pikseli
turtle.forward(100)

pencolor()

import turtle

turtle.pencolor("blue")  # Ustawia kolor na niebieski
turtle.forward(100)      # Rysuje niebieską linię

color()

import turtle

turtle.color("blue") # Ustawia kolor linii na niebieski, żółw również staje się niebieski
turtle.forward(50) # Rysuje niebieską linię

fillcolor()

begin_fill()
….
end_fill()

import turtle

turtle.pencolor('red')  # Ustawia kolor rysowanej linii na czerwony
turtle.fillcolor("green")  # Ustawia kolor wypełnienia na niebieski

turtle.begin_fill() # Początek wypełnienia

turtle.fd(100)
turtle.lt(90)
turtle.fd(100)
turtle.lt(90)
turtle.fd(100)
turtle.lt(90)
turtle.fd(100)
turtle.lt(90)

turtle.end_fill()   # Zakońćzenie wypełniania kolorem rysowanej figury

ĆWICZENIA

Napisz program rysujący żółty kwadrat o niebieskiej krawędzi. Bok kwadratu ma długość 150. Ustaw grubość rysowanej krawędzi na 5.

import turtle

turtle.pencolor('blue')  
turtle.fillcolor("yellow")  
turtle.pensize(5)

turtle.begin_fill() 

turtle.fd(150)
turtle.lt(90)
turtle.fd(150)
turtle.lt(90)
turtle.fd(150)
turtle.lt(90)
turtle.fd(150)
turtle.lt(90)

turtle.end_fill()  

Zmodyfikuj program z ćwiczenia 1 tak, aby powstał trójkąt.

import turtle

turtle.pencolor('blue')  
turtle.fillcolor("yellow")  
turtle.pensize(5)

turtle.begin_fill() 

turtle.fd(150)
turtle.lt(120)
turtle.fd(150)
turtle.lt(120)
turtle.fd(150)
turtle.lt(120)

turtle.end_fill()