1 – PYTHON. Grafika żółwia

Grafika żółwia w języku Python to moduł o nazwie turtle, który umożliwia tworzenie prostych rysunków i grafik za pomocą żółwia rysującego na ekranie. Moduł ten jest często używany do nauki podstaw programowania, ponieważ pozwala w łatwy sposób wizualizować efekty kodu. Żółw reprezentuje ruchomy wskaźnik, który można kontrolować za pomocą różnych poleceń, takich jak rysowanie linii, obracanie, zmiana koloru czy grubości pióra.

Czym jest język Python? Jak go używać i przede wszystkim skąd pobrać niezbędne programy dowiesz się z artykułu Wprowadzenie do programowania w języku Python.

Interpreter online dostępny jest na stronie trinket.io/turtle.

Jak wygląda kod programu?

import turtle

turtle.forward(100)
turtle.left(120)
turtle.forward(100)
turtle.left(120)
turtle.forward(100)
turtle.left(120)
Python

W pierwszej linijce niezbędne jest zaimportowanie modułu odpowiadającego za rysowanie w języku Python. Podobną operację wykonuje się w Scratchu dodając bloki pióra. Bez nich Scratch nie posiada poleceń odpowiedzialnych za rysowanie. Kolejne linijki to odwołanie się do zaimportowanego modułu połączone z poleceniem, które ma wykonać żółw. Powyższy kod odpowiada za narysowanie trójkąta.

Inną metodą jest zaimportowanie wszystkich funkcji żółwia poleceniem:

from turtle import *
Python

Nie trzeba wtedy wpisywać przed każdym poleceniem słówka turtle. Wówczas kod wygląda nastęupjąco:

from turtle import *

forward(100)
left(120)
forward(100)
left(120)
forward(100)
left(120)
Python